pondělí 22. února 2010

PULP

Začal jsem číst pulpovou litaraturu/pulpové autory. Výňatek ze slovníku z úvodu Tarantinova filmu si určitě pamatujete, takže zhruba víte o co jde. Zatím sháním to, co je k mání v českém překladu, ale když mi vydrží zájem a knihám kvalita, tak zkusím i "původní znění". Impuls k sehnání nějaké pulpové literatury byl letošní Sundance a "skandální" projekce filmu "The Killer Inside Me", podle novely Jima Thompsona (1906-1977)



Nebudu zbytečně přehlcovat fakty, podrobnější info kdo byl tenhle chlápek zač, si zjistěte na wikipedii. Já jen stručně - podle povolaných "darkest and pulpiest writer of them all." Spisovatel, ze kterého se posadili na prdel lidi jako Stephen King ("The guy was over the top. The guy was absolutely over the top. Big Jim didn't know the meaning of the word stop.") a režiséři jako Tarantino a Scorsese by přišli v mládí o část své povinné četby. Samotný Kubrick byl Thompsonův fanoušek a přizval si ho v 50. letech ke spolupráci na filmech Zabíjení a Stezky slávy. A podle Thompsonovy předlohy vznikl i Peckinpahův "Útěk"(1972). To by pro hrubou představu stačilo. Kdo chce vědět víc, zjistí si.

Kniha. Je pecka. Jde asi o nejslavnější Thompsonovo dílo těšící se kultovnímu statusu. Důležité je říct, že nemám srovnání v kontextu s jinými autory, ale takhle dobře se mi snad nic nečetlo. Skoro vždy, když čtu knihu, tak ve větách jsou slova, nebo jsou ty věty občas tak konstruované, že se občas při toku textu do hlavy zasekávám. jako když běžíte a musíte se vyhýbat výmolům. U "The Killer Inside Me" nic takového není, žádné zbytečné věty nebo popisy, které si stejně neumíte představit, účelově psané, ale vůbec ne primitivní. Stejně jako má člověk občas chuť vytípat si krásné kamerové kompozice z filmu, protože se na ně krásně dívá, tak tady jsem objevil spoustu pasáží nebo jenom vět, které bych si zarámoval proto jak se lahodně čtou.

"I kissed her. A long, hard kiss. Because baby didn´t know it, but baby was dead, and in a way I couldn´t loved her more."

"And hustling ladies are one thing and hustling ladies with guns are something else"

Není to o násilí. To tu samozřejmě je, ale žádné detailní popisy na dlouhé odstavce, většinou je vše odbyto relativně rychle. Stejně jako ve filmu nejde o to kolik, ale jak. Fascinující je, že je příběh vyprávěn z pohledu psychicky narušené postavy, tou je zástupce šerifa na texaském maloměstě - Lou Ford.

Film sklízí silně polarizované ohlasy, někteří festivaloví diváci jsou znechuceni násilím, jiní oceňují silný vhled do chování psychopatického násilníka (hlavní role Casey Affleck). Objevily se i ohlasy diváků, kterým násilí nevadí, jen film prostě považují za špatně natočený a nudný. To je asi nejhorší varianta. Každopádně jak už někdo poznamenal na diskuzi na IMDB, vyčítat filmu násilí můžou jen ti, kteří "nejsou obeznámeni se zdrojovým materiálem", režisér Michael Winterbottom "jen" věrně převedl knihu na plátno. Takže se dočkáme i mnoha voice-overů. Po herecké stránce kritici chválí Caseyho Afflecka i Kate Hudson (prý předvádí možná nejlepší herecký výkon ve své kariéře) a i Jessica Alba prý svojí roli prostitutky zvládá bez problémů :)

Pro mě jde určitě o jeden z nejočekávanějších filmů letošního roku, předpokládám, že na letošním Febiofestu nebo ve Varech se určitě dočkám. Jen se trochu bojím Casey Afflecka, protože v Gone, Baby, Gone byl extrémně necharizmatický a nudný, snad mu tady přijdu na chuť. A jen tak pro zajímavost. Bude to podruhé v celkem krátkém časovém úseku, kdy bude Casey Affleck hrát postavu s příjmení Ford. Ten první film měl jméno jeho postavy dokonce v názvu.



----------------------------------------------------------------------------------

Po Thompsonově skvostu jsem si rychle sehnal sbírku pulpových povídek pod souhrnným názvem "Pulp Frictions." Obsahuje cca 20 povídek zásadních autorů pulpu, těch raných (Dashiel Hammett, Raymond Chandler, James M. Cain) i novějších (James Ellroy, Elmore Leonard). Kvalita je kolísavá, nic ale není vyloženě sračka, každá třetí povídka výborná. A nejsou dlouhé. Snad nejzajímavější mi přijde uvedení autora a jeho díla před každou povídkou. Okolnosti života, jak byl ve své době přijímán recenzenty a případné filmové adaptace. O hodně filmech, které znám, jsem netušil, že jsou podle předlohy některého z těchto autorů. Knihu jsem ještě nepřečetl celou, ale i tak se zmíním o pár věcech co mě zaujaly

Samuel Fuller psal za svého mládí brakové povídky (ale to se asi dalo čekat, když byl novinář). Jedna z nich tu je.

Cornell Wooolrich, autor předlohy Okna do dvora bydlel roky (za časů své popularity) se svojí panovačnou matkou po hotelových pokojích.


Elmore Leonard začínal výhradně na westernech (předloha například k filmům The Tall T, 3:10 To Yuma).


Hard Boiled tvořili i Britové. Např. James Hadley Chase a jeho skandální surová povídka napsaná během 2.světové války "No Orchids For Miss Blandish."Byla dvakrát zfilmována a s překvapením jsem se dozvěděl že ta druhá adaptace je moje dlouhodobé must-see. The Grissom Gang (1971) Roberta Aldriche.













1 komentář:

  1. Takže, co dalšího po Vrahovi ve mně se dá číst? btw nečtu povídky

    OdpovědětVymazat